
Wat is AdBlue® en heb ik het nodig?
Je hebt deze term vast weleens voorbij horen komen. AdBlue® is een middel dat wordt gebruikt om dieselvoertuigen schoner te laten rijden. Het bestaat uit zuiver water en ureum (32,5%) en wordt tussen de motor en de SCR-katalysator geïnjecteerd in het uitlaatsysteem. Daar zorgt het voor een chemische reactie waarbij NOx (stikstofoxide) en NH3 (ammoniak in gasvorm) voor een groot gedeelte worden omgezet in H2O (water) en N2 (stikstof). Dit leidt tot 85% procent reductie in de uitstoot van de NOx-deeltjes die zo slecht voor het milieu zijn.
Als jouw dieselauto voldoet aan de Euro-6 norm, dan is deze hoogst waarschijnlijk uitgerust met een SCR-katalysator. En als dat zo is, dan is AdBlue® een must. Indien het niet op tijd bijgevuld wordt, presteert de motor minder goed en zal deze op den duur niet meer starten.
Sinds 2006 wordt AdBlue® gebruikt bij vrachtwagens en in 2014 heeft een aantal automerken het geïntroduceerd bij personenauto’s. Voor de meeste dieselmotoren, van generatoren tot grote off-road voertuigen, is AdBlue® sinds 2016 verplicht. Dat wil zeggen, als het voertuig is uitgerust met een SCR-katalysator, tot in 2018 zijn er echter dieselvoertuigen geleverd zonder SCR en zonder AdBlue®-reservoir. Enkele modellen die AdBlue® nodig hebben zijn bijvoorbeeld de Audi A4 TDI Ultra, Citroën C4 Cactus, Jaguar XE, Land Rover Discovery Sport, MINI Clubman, Opel Zafira, Porsche Panamera 4s, Volkswagen Passat, Polo 2018, Caddy, Sharan, Tiguan 2.0 TDI, Touran, BMW X5 (F15) 3.0, Mercedes A-Klasse, B-Klasse, C-Klasse, E-Klasse, V-Klasse, Peugeot 308, 208, en Volvo V50.
Kan ik AdBlue® zelf bijvullen?
Dat kan zeker! Je hoeft er niet speciaal voor naar de garage. AdBlue® is geen giftige en ook geen brandbare stof, het is dus veilig om het zelf bij te vullen. Wel kan het wit/grijze vlekken achterlaten op kleding en de auto, maar deze zijn eenvoudig te verwijderen door te spoelen met water.
Het gemiddelde verbruik van AdBlue® ligt rond de 4 a 6% van het dieselverbruik. Met name bij kouder weer en vele korte stadsritten raakt het reservoir sneller leeg. Je auto vertelt je wanneer je moet bijvullen door middel van een waarschuwingslampje op je dashboard. Bij sommige modellen moet je de boordcomputer even resetten na het bijvullen om dit waarschuwingslampje uit te schakelen.
AdBlue® kristalliseert bij temperaturen onder -11 °C, maar auto’s worden verplicht uitgerust met een automatisch opwarmsysteem om AdBlue® binnen twintig minuten na vertrek opnieuw vloeibaar te krijgen.
De plek waar AdBlue® bijgevuld moet worden is afhankelijk per model. Soms zit de tankdop gemonteerd naast de dieseltankdop, bij andere modellen is deze in de kofferbak of onder de motorkap te vinden. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je auto.
Waarom bijvullen bij DK Tankstop?
AdBlue® dient te voldoen aan zeer strenge ISO-normen, dit om te voorkomen dat de SCR-katalysator verontreinigd raakt. Koop daarom in ieder geval nooit een product met de naam ureumoplossing, want dit is geen gecertificeerd product en kan je auto beschadigen. Bij DK Tankstop tank je AdBlue® van het kwalitatief hoogwaardige merk BASF (ISO-norm ISO22241) en zit je altijd goed.
Daarnaast wil je niet dat je per ongeluk de reguliere dieseltank of het koelvloeistofreservoir bijvult met AdBlue®. Dat klinkt misschien als iets dat eenvoudig te voorkomen is, maar je zult zeker niet de eerste zijn: het is een groeiend probleem bij de ANWB en garages dat AdBlue® in de verkeerde reservoirs terechtkomt – met alle gevolgen van dien.
AdBlue® is verkrijgbaar in jerrycans, maar bij DK Tankstop tank je AdBlue® heel gemakkelijk net zoals brandstof. Daarnaast staan wij bij DK Tankstop uiteraard ook voor je klaar met advies en hulp bij het bijvullen.