
Mythbusters: brandstof
Er bestaan nogal wat mythes rondom brandstof. Vandaag nemen wij deze onder de loep om de onzin voorgoed van de waarheid te scheiden. Welkom bij DK mythbusters!
De brandstofkwaliteit verschilt per tankstation = niet waar!
De brandstof van alle tankstations in een regio in Nederland – zowel de kleinere ‘witte’ pompen als de pompen van de grote oliemaatschappijen – komt bij dezelfde olieraffinaderijen en depots vandaan. Deze brandstof voldoet aan specifieke Europese normen (EN228 en EN590), dat wil zeggen dat alle auto’s op deze brandstoffen moeten kunnen rijden. Er is dus geen kwaliteitsverschil tussen witte pompen en de bekende merken want alle basisbrandstof komt uit dezelfde bron.
Bij de witte pomp tank je ‘het laatste restje’ = niet waar!
Vroeger waren er honderden brandstofdepots in Nederland, toen konden witte pompen soms voordelig ‘het laatste restje’ kopen. Zoals hierboven beschreven zijn er tegenwoordig nog maar enkele depots over – dit aantal is onder andere uit milieuoverwegingen teruggebracht. Bij deze overgebleven depots is de doorloop groot en is er dus nooit meer sprake van een ‘laatste restje’.

Tankstations knoeien met hoeveelheden = niet waar!
Er bestaat nogal wat wantrouwen onder automobilisten, dat is begrijpelijk omdat je niet kunt controleren wat er uit de slang stroomt. Maar geloof ons, dit is echt een mythe. De kalibratie of ijking van ieder Nederlands tankstation wordt regelmatig en streng gecontroleerd door het Nederlands Meet Instituut (NMI). Het bewijs van juiste ijking bij DK Tankstop is te vinden op het ijkzegel op onze pompen.
Euro 95 E10 is niet geschikt voor mijn auto = check het op E10check.nl!
E10 is de nieuwe benaming van Euro 95, en E5 de nieuwe benaming van Euro 98. Het cijfer geeft niet langer het octaangetal aan, maar het percentage bio-ethanol in de brandstof. Door de bijmenging van bio-ethanol bestaat een deel van de brandstof uit hernieuwbare energie, daarmee wordt de CO2-uitstoot verlaagd.
Sinds 1 oktober 2019 zijn tankstations verplicht om E10 aan te bieden. De nieuwere voertuigen (richtlijn na 2000-2002) zijn veelal geschikt voor gebruik van E10. Oudere voertuigen en vrijwel alle scooters, grasmaaiers, motoren zijn verplicht E5 te gebruiken om schade te voorkomen. Wel duiken er hier en daar nieuwe modellen motoren op die fabrieksgeschikt zijn voor E10. Op E10check.nl kun je checken of jouw voertuig geschikt is voor deze brandstof.
Als je per ongeluk E10 hebt getankt terwijl je auto daar niet geschikt voor is, volstaat het om de volgende keer gewoon de juiste brandstof te tanken. Laat de E10-benzine alleen niet in de tank zitten als je je auto voor langere tijd niet gebruikt.